Logotyp Biuletynu Informacji PublicznejLogotyp Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej

Baner strony Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Lublinie z logotypem i Zamkiem Lubelskim

Obowiązki przedsiębiorcy

Nowe obowiązki przedsiębiorców od 10 stycznia 2017 r.

  • jeżeli przedsiębiorca zobowiązał się albo jest zobowiązany na podstawie przepisów prawa do korzystania z pozasądowego rozwiązywania sporów z konsumentami powinien o tym poinformować na swojej stronie internetowej i w ogólnych warunkach umów, które zawiera z konsumentami;
  • jeżeli przedsiębiorca odrzuci reklamację, powinien poinformować klienta o tym, czy zgadza się na rozwiązanie sporu pozasądowo lub czy nie wyraża zgody. Informacje te przekazuje na papierze lub innym trwałym nośniku (np. pamięci USB lub płycie CD/DVD), odpowiadając na reklamację oraz wskazać konsumentowi, który podmiot jest do tego właściwy;
  • brak takiej informacji oznacza automatycznie, że przedsiębiorca zgadza się na rozwiązanie sporu poza sądem;
  • ponadto, w przypadku sklepów internetowych, przedsiębiorca powinien podawać na swojej stronie internetowej link do platformy, za pośrednictwem której konsument może przystąpić do rozwiązania spor online. Powyższy obowiązek istnieje nawet w sytuacji, gdy przedsiębiorca nie zgadza się na pozasądowe rozwiązanie konfliktu;
  • pozasądowe rozwiązywanie sporów jest dla większości przedsiębiorców dobrowolne. Muszą się na nie zgodzić obie strony sporu;
  • postępowanie wszczynane jest na wniosek konsumenta, chyba że regulamin danego podmiotu pozwala na to, aby sprawę zgłosił przedsiębiorca;
  • polubowne sposoby rozwiązania sporu są tańsze i dużo szybsze niż postępowanie sądowe; Sprawa zostanie rozwiązana w ciągu 90 dni od momentu zebrania wszystkich informacji.

Logotyp Lubelskiego Urzędu WojewódzkiegoLogotyp Urzędu Ochrony Konkurencji i KonsumentówLogotyp Służby CywilnejLogotyp Kancelarii Prezesa Rady Ministrów